Soru : Dnyann
en prestijli Kadn Filmleri Festivalinde gen bir Trk kadn sinemac olarak
dl kazanmak nasl bir duygu ?
Cevap : Oncelikle, Crteil Kadn Filmleri Festivaline dier
festivallerden farkl olarak bir nevi gnl borcumuz olduunu belirtmeliyim.
Guillaume Giovanetti ile beraber yaptmz ilk film ilk kez 2004 senesinde
Crteil Kadn Filmleri Festivalinde gsterilmiti. O dnem filmimizi bir ok
festivale gndermi, hepsinden olumsuz cevap almtk. Hem filmin gelecei, hem de
ynetmenlerin kendilerine ve filme olan gveni asndan, ilk filmin prestijli
bir festival tarafndan kabul edilmesi ok nemli.
Crteilin katalounda yer
almak filmin dier festivallere davet edilmesini salad.
Bu nedenle, Crteil film
festivali bir nevi bizim sinemac, kariyerimizi destekleyen, bize ilk kez
gvenen festival oldu. 4 sene sonra, ayn festivalin son filmimizi de beenerek
bizi davet etmesi, hatta bir dlle de bizi desteklemeye devam etmesi gerekten
ok onur verici.
S : Seni sinemaya
getiren sre neydi ?
C : 1996 ylnda Hacettepe
Iktisat blmnden mezun oldum. Sinema eitimim yok, ocukluumdan itibaren de
uzak dou sinemas ve karate filmleri dnda herhangi bir tr veya akma zel
bir ilgi gstermedim. Bir gn kalkp da sinemac olmak isteyeceim, yaamm
bir filmi tamamlayabilmek iin ne gerekiyorsa onu yapmak zere dzenleyeceim
hi aklma gelmedi.
Bugn annem Kzm bunlar ne yapym ? Kullancak msn, atym
m ? diye karton kutular ierisinde senelerce usanmadan ektiim
super 8leri, artk hi kimsenin kullanmad Hi8 kasetlerini gsterdiinde
aslnda gemiimde sinemayla sandmdan daha fazla ilgilendiimi farkediyorum.
Hatta arkadalarmla senaryolar da yazardk bir araya gelip, kardesimle ne
zaman bir kamera ele geirsek hemen ok titiz bir mizansene girisirdik. Tek
eksik, ne okulda ne baka bir yerde kimse bize gerekten ynetmen
olunabilineceini, sinemac olup film ekmenin gerek bir meslek olduunu
sylemedi. Istersem film ynetmeni olabileceimi ve bunun mmkn olduunu
farkettiim gn kendiliimden buna yneldim sanrm.
S : Yaşama mekan
olarak niin Parisi setin ?
C : Daha ok yaama
mekan deil ama iimi istediim gibi yapabilme mekan olarak Parisi tercih
ettim. Franszca bilmek byk avantaj tabi. Ancak Al kzm bu
paralar, btn hayatn deitir, git Fransada istediini yap
diyebilecek kadar varlkl bir aileden de gelmiyorum. Ama eer ki 27 yanda bir anda durup dururken, hi de
eitimini grmemiken, sinema konusunda hibir ey bilmez, sinema ile ilgili
tek bir kii tanmazken, ynetmen olmak istemeye, byk skntlar ekmek
pahasna bile olsa, Ankaradan deil de Paristen balamakta yarar var. Bence
Sinemann bakenti, ne olursa olsun, hala Paris ve bu ehir gemiiniz ve
eitiminiz ne olursa olsun, eer ki bir ii yapmaya gerekten
istekliyseniz, size en azndan bir
imkan tanyor. Daha sonra bu imkan kullanp kullanamamakta tabii ki bir istek
ve de maalesef bir ans meselesi.
S : Ama şahsi ama
Guillaume Giovanetti ile ektiğiniz ksa metrajl ve belgesel filmlerin
hep festivallere katld, hatta dller ald. Gen sinemaclarn kendilerini
gstermeleri iin festivaller sine qua non/olmazsa olmaz tek yol mu ?
Bymeye, tannmaya başka
geit yok mu ? Başka yol yoksa festivallere katlmann yolu
nereden geiyor ?
C : Ne tr filmlere ilgi
duyulduuna bal. Avrupadaki festivaller genelde bamsz ynetmenler tarafndan
ekilmi, arthouse sinemas arlkl, kk bteli filmlere ncelik
veriyorlar. Bu nedenle sinemalarda veya televizyonda gremediimiz, daha nce
hi duymadmz filmleri festivallerde seyretme imkanmz oluyor. Eer ama
televizyon filmi ekmek veya Hollywood tarzna ynelmekse bunun yolu, anladm
kadaryla, festivallerden gemiyor.
Festivallere katlmann ise
tek bir yolu var. Birinci adm internetten festivalin katlm artlarn ve son
bavuru tarihini renip filmi ve gereken belgeleri festivale gndermek. Ikinci
adm ise kusura bakmayn, bu sene ok bavuru oldu, sizin filminiz de
ok gzel ama ne yazk ki zamanmz dar, inallah bir daha ki sefere
gibi cevaplardan ylmadan, morali hi bozmadan filmi mmkn olduunca ok
festivale gndermek. Genel olarak her filmimiz iin Yz kere hayr
denmeden vazgeilmeyecek kuraln uyguluyoruz. Ilk filmimizle 45 hayra
ulamtk ki Crteil bize bir can simidi atti.
S : Ata
projesi nasl doğdu ? Sanrm biraz zel bir hikayesi var. Hikaye ve
oyuncularn seilmesi bir hayli ilgin. Nasl hazrlayp ektiniz ?
C : Ata bizim ilk yazdmz
senaryo. Parise geliimden ok ksa bir sre sonra yazmaya baladk, senaryoyu
bitirmek, senaryoyla ilgilenen prodksiyon irketini bulmak, irketin
finansmanlar bir araya getirmesi, filmin ekilmesi ve tamamlanmas tam 4 senemizi
ald. Filmin senaryo aamasnda olduka otobiyografik olduunu kabul etmeliyim,
kendi hayatmdan ve Parisin bana sunmadklarndan biraz yaknasm vard
sanrm.
Filmin barol oyuncularndan
Ahatcan Ali ile bir kafede tanmamzn ardndan senaryoyu yazmaya baladk.
Filmin konusu Fransada bir uygur trknn ve de bir trk kznn karlamas
idi. Ahatcan Beyi Ahatcan Bey oynad, beni de Ceyda Bakbaann oynamay kabul
etmesiyle film artk benim otobiyografim olmaktan kp Ahatcan Bey ve Ceydann
hayat oldu. Ne Ceydann ne de Ahatcan Beyin daha nce hibir aktrlk veya
sinema deneyimi olmadn zellikle belirtmeliyim. Ama ben de, Guillaumeda
hem filme hem de bize duyduklar gven iin ikisine de minnettarz.
S : Srada Pakistanda
bir ilk uzun metraj var galiba ? Onun da hikayesini ve somutlanmasn
anlatr msn ? rneğin prodktr bulma aşamasnda belirleyici
olan neydi ?İlk admda neler yapacaksnz ?
C : Uzun metrajl
filmimiz bir road-movie, yani ok byk bir blm yollarda geiyor. 22 yanda
kse bir Pakistanl gencin gnn birinde tm hayatn altst edecek bir karar
alarak yola koyulmasnn hikayesi. Hikaye yine gerek kiiler zerine, onlarn
balarndan geen gerek hikayeleri konu alan bir film.
Pakistann sadece isminin
bile Avrupal prodktrleri dehete dߟrmesi, ayrca ismi bir trl telaffuz
edilemeyen bir trk ynetmenle, hi kimsenin tanyp bilmedii bir fransz
ynetmenin ilk uzun metrajl filmi olmas nedeniyle bu projemize bir prodktr bulabilmek
iin bir sene boyunca alabildiimiz tm kaplar aldk.
Prodktrmz Svetlana
Novakin projeyi ele almasyla birlikte ok yava ve kk miktarlarda olmasna
ramen proje gelitirme fonlar kazanmaya baladk. Yine prodktrmz
sayesinde Goran Bregovicin yansra baz tannms isimlerin projeye referans
vermesi ile filme olan ilgi artt. En son Media Development Fundn da
projemize verilmesiyle artk bireyler yava yava rayna oturmaya
balad.
S : Doğu Bat
demeyip Guillaume ile yerkreyi epeyce arşnlyorsunuz. Ama Trkiye pek az. Ankara,
İstanbul ve Antalya festivallerine katlmş olmanza rağmen
yapmclarnz, destekleriniz iinde hi Trkiye, Trk yok. Niin ? zel
bir tercih mi ? Yoksa kimse ilgilenmiyor mu
C : Ilk filmimi
Fransada tamamladm. Cekimleri Fransa dnda gerekletirmemize ramen,
prodktrlerimiz fransz veya alman irketleri oldu ve de genellikle
post-produksiyonu Fransada tamamlyoruz. Bir nevi btn balantlarm ve de
dolaysyla beni destekleyenlerin byk bir blm Fransada. Trkiyede sinema
evrelerinden ok az kiiyi tanyorum. Sinema eitimi almadmdan ve de
sinemac bir aileden gelmediimden Trkiye de beni ok az tanyor. Filmlerimiz
Trkiyede festivallere katlyor hatta bazen dl alyor. Ancak yeni
projelerimizin finansman veya produksiyonu szkonusu olduunda Trkiyeden
ans ve iyi niyet temennileri dnda herhangi bir destek alamyoruz . Bunda
projelerin gerek ekimlerinin yapld lkeler gerekse iledii konular
bakmndan olduka riskli olmalar, gerekse de anlaml bir maddi getirilerinin
olmayacann bandan beri belli olmas nemli rol oynuyor sanrm.
Dier yandan Ankarada doup
byyen birisi olarak filmlerimin Ankarada gsteriliyor olmas beni ou zaman
gerektiinden fazla gururlandryor. Irandaki depremi konu alan
belegeselimizin 2005 ylnda Ankara Uluslararas Film Festivalinde Jri zel
dlne layk grlmesi beni imdiye kadar hibir dln sevindiremedii kadar
sevindirdi. Iki sene sonra ayn festivalin yeni filmimiz shantyGARDENtownu
hibir sanatsal deeri bulunmadndan yarmaya katlmaya layk olmayan
filmler bal altnda internette yaynlamas da beni bir o kadar krd
diyebilirim. Trkiyedeki festivallerin srf Pariste filmler yapan bir Trk
olduum veya Avrupadaki festivaller de dller aldm iin filmlerimi
gstermesini beklemiyorum. Ancak bir blmn Ankarada ektiim, yapm iin
daha proje aamasndayken Berlin Film Festivalinden dl kazandm filmimi
de sanatsal deeri olmayan
filmler klasmannda internette grmek de olduka zc oldu benim
iin.
S : Bugne kadar
yaptğnz alşmalar belgesel veya belgesel
gerekiliğinde. Sinema
anlayşnz, yaklaşmnz belgesel kalmağa devam edecek
mi ? Yoksa daha kurgusal alşmalar yapmak niyetiniz var m ?
C : Sanrm klasik
anlamda bir kurgu film evirmeye Guillaumeda ben de pek de istekli deiliz. Bunda
tabii ki sinemaya belgesel filmlerle balam olmamz byk rol oynuyor. Dier
yandan senaryosu tamamlanm bir kurgu filmi profesyonel olmayan oyunculara
teslim ettiinizde ne kadar senaryoyu harfi harfine takip etmek isteseniz de
kurgu film yava yava belgesele doru kaymaya balyor. Su an ikisinin
arasnda anlaml bir denge kurmaya alyoruz. shantyGARDENtown
iinde youn kurgu eleri bulunan bir belgeseldi. Ata ise
oyuncularn, srf kendi hayatlarn oynadklar iin, kamera nnde son derece rahat ve doal olduklar bir kurgu
film. Pakistan projesi de bir kurgu olmasna ramen yine profesyonel olmayan
aktrlerle gerekletirilecek. Bu arada belgeseli de tamamen bir kenara
brakm deiliz. Yeni bir belgesel projemiz de yazm aamasnda.
S : Dnya sinemasnda
etkilendiğin, esinlendiğin ekol, eğilim, ynetmen, senaryo
yazarlar var m ? rneğin yaşadğn Kiarostami atlyesi,
Berlin deneyiminin nasl bir etkisi oldu ?
C : Su ekolden
esinleniyoruz veya su tarza daha yatknz diyemeyeceim. Trleri birbirine ustaca kartrabilen
veya ayn film ierisinde ayr ayr ileyebilen her film bize yeni fikirler
veriyor. Tabii ki profesyonel olmayan oyunculardan sz aldnda bu konudaki
en byk ustalardan birisi Abbas Kiarostami. Dier yandan ad ve filmleri ok
az tannmasna ramen Singapurlu ynetmen Eric Khoo, belgesel ve kurgu
trlerini Be With Me adl filminde yle ustaca kullanyor ki,
bazen bu filmin zerine daha ne filmi yapacaz ki diye dߟnd۟m oluyor.
S : Her yerde olduğu
gibi Trkiyede de sinema
yapmağa hevesli ama oğu zaman reklam şirketlerinde
alşmak zorunda ok sayda gen var. Sinemadan bir şeyler umabilmeleri, umut etmeleri, bir
şeyler yapabilmeleri iin ncelikle neye ihtiyalar var ? Ne
yapabilirler ?
Sokakta yryen herhangi on kiiden en az sekizi mutlaka bir
ara bir film ekmeyi aklndan geiriyor. Imkan verilse bu on kisinin onu da
sinemac olmak istiyor. Ama nasl olunaca bir kitapta yazmyor, kimse nasl
yapldn bilmiyor, birileri yapyor ama onlarda nasl oldn ya
anlatamyor, ya da yardmc olmak istemiyor. Ben katldmz festivallerden
birinde Yeim Ustaoluna sordum,
nasl geldiniz buralara ? diye. Cok alstm,
ok yoruldum, yagmur altnda bobin tadm, hasta oldum yine de alstm,
sonunda oldu, ama ok zor ona gre, dedi. Btn bunlar ben de
yapyorum, zor olduunu da
biliyorum ama bir trl ilerleyemiyorum, yok mu bir fikir veya
tyo ? diye sordum. Ben Montpellier Film Festivalinin proje
gelistirme bursuna basvurdum, kazandm, ondan sonra filmime olan ilgi artt.
Sen de dene, dedi. Iki sene sonra Montpellier Film Festivalinin bursunu
kazandmzda, keke bundan sonra ne yapmam gerektigini de sorsaydm diye
dߟndm.
Eksiimiz Trkiyede gerek
anlamda danabileceimiz birilerinin olmamas, birilerinin bize yol
gsterememesi sanrm. Kendi yolumuzu kendimiz bulmaya alrken de ou zaman
ya kayboluyoruz ya da hevesimiz snveriyor. Ulkemizde hala ksa filmin gen
ynetmenleri uzun metraja hazrlayan bir aama, gen yetenekleri kefetmede en
salam kriterlerden biri olduu yeterince kavranm deil.
Ksa filmle ilgilenenen 30
yan altndaki gen ynetmen veya senaristlerin www.nisimasa.com adresine bir gz
atmalarn tavsiye ederim. Nisi Masa her sene bir ksa film senaryo yarmas
dzenliyor. Kazanan senaryolara belirli miktarlarda dller veriliyor ve de
prodksiyonuna yardmc olunuyor.
Ayrca Berlin Film Festivali
kapsamnda dzenlenen Berlinale Talent Campuse de bir ans versinler. Ben ilk
kez reddedildim, ikinci bavurum da kabum edildim Berlinale Talent Campuse.
Dnyann her yerinde gen
ynetmenlerin sizlerle ayn sorunlarla boustuunu anlamak, bir ekilde yalnz
olmadnz kavramak gerekten de iyi geliyor insana.
Ve de ne olursa olsun
ylmasnlar, ok alsnlar, gerekiyorsa yamur altnda bobin tasnlar,
sonunda abalarnn boa gitmeyeceine, emeklerinin bir ekilde karlk
bulacana eminim.